سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گلچین مطالب اینترنتی
 
قالب وبلاگ
آخرین مطالب

موسیقی‌درمانی؛ تاثیرات موسیقی بر جسم و روح


 

  • موسیقی‌درمانی؛ تاثیرات موسیقی بر جسم و روح

    918105

    23 مهر 1398 - 08:33

    2172 

    برترین‌ها: گوش کردن به موسیقی برای بیشتر افراد سرشار از لذت و آرامش است، تا جایی که تبدیل به یک عادت شده و برای رهایی از دنیای پر هرج و مرج بیرون مورداستفاده قرار می‌گیرد. در این میان گوش کردن به موسیقی می‌تواند مزایای دیگری نیز برای روح و روان آدمی داشته باشد، چیز‌هایی که شاید حتی فکرش را نیز نمی‌کردید. در این مطلب همراه ما باشید تا از برخی مزایای پنهان گوش کردن به موسیقی بیشتر بدانیم.

    1. موسیقی‌های موردعلاقه، شما را آرام خواهند کرد

    مطالعات و بررسی‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد که گوش کردن به موسیقی‌هایی که موردعلاقه افراد هستند می‌تواند اضطراب درون آن‌ها را به یک سوم کاهش دهد. محققان معتقدند که شنیدن موسیقی‌هایی که افراد دوست دارند و به‌خصوص آرامش‌بخش نیز هستند می‌تواند در ایجاد خوابی آرام و عمیق نیز تأثیرگذار باشد.

    10 راز پنهان برای عاشقان موسیقی!

    2. موسیقی‌های خوب از پرخوری شما جلوگیری می‌کنند

    اگر کمی دقت کنید در خواهید یافت که با رفتن به رستوران‌هایی که علاوه بر نورپردازی مناسب، موسیقی زیبایی را پخش می‌کنند پرخوری و یا غذا خوردن بیش‌ازحد در شما کاهش پیدا خواهد کرد و دیگر نگرانی‌ای در این زمینه نخواهید داشت.

    3. موسیقی تمرکز و الهام بخشی ذهن شما را افزایش می‌دهد

    تحقیقات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی‌های خوب باعث می‌شود که هوشیاری روانی افراد تقویت شده و تمرکزشان افزایش پیدا کند، به همین دلیل نیز معمولاً توصیه می‌شود که پیش از انجام کار‌هایی که به تمرکز زیادی نیاز دارند کمی به موسیقی موردعلاقه‌تان گوش کنید. این کار باعث می‌شود که عملکرد ذهنی شما به مرور افزایش پیدا کرده و آماده فعالیت متمرکز خود شود.

    10 راز پنهان برای عاشقان موسیقی!

    4. موسیقی خوب رگ‌های خونی شما را آرام می‌کند

    بررسی‌های مربوطه، حاکی از آن هستند که شنیدن موسیقی‌های خوب و البته شاد کننده می‌توانند باعث باز شدن عروق خونی شده و در افزایش جریان خون و سلامت قلبی عروقی تأثیرگذار باشد.

    متوسط قطر رگ‌های خونی در افرادی که مورد آزمایش قرار گرفتند، بعد از شنیدن موسیقی چیزی حدود 26 درصد افزایش پیدا کرده است و این نتیجه‌ای خارق‌العاده در این زمینه به حساب می‌آید، به همین دلیل نیز می‌توان گفت که شنیدن موسیقی در بیماران قلبی می‌تواند باعث کاهش ضربان قلب، فشارخون و اضطراب شود.

    5. نواختن ساز می‌تواند از مغز شما محافظت کند

    بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، افراد مسنی که در گذشته به نواختن ساز مشغول بودند و هنوز هم به این کار ادامه می‌دهند می‌توانند مهارت‌های گفتاری و ذهنی خود را محافظت نمایند. مغز این افراد به دلیل تمرکز بر نواختن ساز پرورش پیدا کرده و در تفسیر گفتاری در سنین بالا موفق هستند.

    10 راز پنهان برای عاشقان موسیقی!

    6. شرکت در کلاس موسیقی، کودکان را اجتماعی می‌کند

    در سال 2013 محققانی در کشور انگلستان گزارشی را اعلام کردند که نشان می‌دهد کودکانی که در کلاس‌های گروهی موسیقی و آواز شرکت می‌کنند می‌توانند در آینده بیش از 30 برابر در انجام وظایف و فعالیت‌های خود موفق‌تر بوده و مسائل خود را راحت‌تر حل نمایند.

    7. موسیقی خوب، خستگی راه را کاهش می‌دهد

    احتمالاً برای رفتن به مقصد‌های دور و یا مسیر‌های پرترافیک دچار کلافگی و خستگی بسیاری خواهید شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که شنیدن موسیقی‌های خوب در مسیر و راه می‌تواند آرامش افراد را افزایش داده و مسیر را برایشان کوتاه‌تر و البته لذت‌بخش‌تر جلوه دهد.

    10 راز پنهان برای عاشقان موسیقی!

    8. موسیقی‌درمانی در بهبود سرطان نوجوانان مؤثر است

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که کودکان و نوجوانان مبتلا به سرطانی که در طول درمان خود به شنیدن کتاب صوتی و موسیقی‌های خوب پرداخته‌اند، مقاومت بالاتری برای مقابله با بیماری از خود نشان داده‌اند. متن ترانه، داستان و یا ویدیو‌هایی که فرد بیمار گوش می‌کند تأثیر زیادی در روحیه او خواهد داشت. به همین دلیل نیز بهتر است که با دقت در انتخاب آنها، تأثیر مثبتی را در وجودشان به جای بگذارید.

    10 راز پنهان برای عاشقان موسیقی!

    9. کارتان زودتر به اتمام خواهد رسید

    گوش دادن به موسیقی در محل کار می‌تواند باعث شود که وظایف و کارهایتان را با سرعت بالاتری پیش ببرید. بررسی‌ها نشان می‌دهد که انجام کار‌هایی تکراری مثل چک کردن ایمیل، تشکیل پرونده و... در زمانی که یک موسیقی پس‌زمینه داشته باشند خیلی راحت‌تر و البته سریع‌تر انجام خواهند گرفت.

    10. استرس شما کاهش پیدا خواهد کرد

    در سال 2010 بررسی‌هایی بر روی رابطه بین هورمون‌های استرس و گوش دادن به موسیقی صورت گرفت که نتیجه آن نشان داد که شنیدن موسیقی‌های خوب و آرامش‌بخش می‌تواند استرس افراد را در سطح بالایی کاهش دهد.

    در این بررسی سه‌ماهه افرادی که توسط ماساژ درمانی تصمیم به کنترل و کاهش استرس خود داشتند با کسانی که در یک اتاق تاریک، موسیقی موردعلاقه‌شان را گوش می‌کردند مورد مقایسه واقع شدند. در نهایت نیز شباهت نتایج آن دو شرایط، نتیجه‌ای بود که از این آزمایش اعلام شد.

    11. گوش دادن به موسیقی در عمل جراحی تأثیرگذار است

    بررسی‌ها نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی قبل از عمل جراحی می‌تواند اضطراب افراد را بسیار کاهش داده و مانند یک آرام‌بخش عمل کند. این کار حتی می‌تواند بعد از عمل نیز در کاهش درد تأثیرگذار باشد.

    10 راز پنهان برای عاشقان موسیقی!

    12. موسیقی شما را خلاق‌تر می‌کند

    محققان هلندی و استرالیایی معتقدند که شنیدن موسیقی‌های شاد کننده و انگیزه دهنده می‌تواند در افزایش خلاقیت در افراد تأثیرگذار باشد. این کار باعث افزایش انعطاف‌پذیری مغز شده و جریان‌های خلاقانه ذهن را ارتقا می‌دهد.

    13. در اثر شنیدن موسیقی هورمون دوپامین جریان پیدا می‌کند

    وقتی به موسیقی گوش می‌کنید مغز شما دوپامین که درواقع عامل انتقال‌دهنده عصبی است را آزاد می‌کند. این هورمون در زمان خوردن شکلات، برقراری رابطه جنسی و یا مصرف کوکائین ترشح می‌شود و حتی در فرآیند عاشق شدن نیز تأثیر بسیاری دارد، بنابراین گوش دادن به موسیقی می‌تواند چنین تأثیری را نیز در شما ایجاد کند.

    14. موسیقی به شما قدرت می‌دهد

    وقتی به موسیقی موردعلاقه شاد و هیجان‌آور خود گوش می‌کند انرژی موجود در بدنتان افزایش پیدا کرده و قدرتتان بیشتر می‌شود. در چنین شرایطی است که ورزش کردن نیز بسیار مفید و کارآمد خواهد بود. معمولاً افراد در زمان شنیدن به موسیقی می‌توانند راحت‌تر ورزش کرده و حتی وزنه‌های سنگین‌تری را نیز بلند کنند.

    10 راز پنهان برای عاشقان موسیقی!

    15. گوش دادن به موسیقی به خواب شما کمک می‌کند

    باید قبول کنیم که لالایی فقط مخصوص کودکان نیست! تحقیقات نشان می‌دهد که گوش دادن به موسیقی قبل از خواب می‌تواند باعث شود که راحت‌تر و البته سریع‌تر بخوابید. در تایوان بررسی‌هایی در همین زمینه صورت گرفت و بر اساس آن سالمندانی که مبتلا به مشکلات خواب بودند با شنیدن موسیقی در زمان قبل از خواب خود توانستند تا 35 درصد زودتر و راحت‌تر بخوابند.

    منبع: thehealthy


آنتی‌بیوتیک را اینجوری مصرف کنیم


 

  • آنتی‌بیوتیک را اینجوری مصرف کنیم

    64666

    01 آبان 1398 - 14:34

    182116 

    برترین‌ها: آنتی‌بیوتیک‌ها بعد از مسکن‌ها دومین دسته از دارو‌های پرمصرف کشور محسوب می‌شوند که بسیاری از آن‌ها را می‌توان بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه کرد. همین امر باعث شده بسیاری از افراد با ظهور اولین نشانه‌های سرماخوردگی یا مشکل در دفع ادرار و ... مثل «نقل و نبات» آنتی‌بیوتیک مصرف کنند.

    گرانی هزینه‌های درمانی هم شیوع مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها را چند برابر کرده غافل از اینکه مصرف نادرست و نابجای این دارو‌ها می‌تواند جان فرد و حتی اطرافیانش را به خطر بیندازد، به خصوص اگر بیمار دوره مصرف آنتی‌بیوتیک را کامل نکند.

    در زمان سرماخوردگی ویروسی آنتی‌بیوتیک نخورید

    منظور از مصرف زیاد، مقدار آنتی‌بیوتیک نیست؛ عمده مشکلی که وجود دارد مصرف غیرمنطقی آنتی‌بیوتیک است، یعنی در شرایطی که ضرورتی به استفاده از آنتی‌بیوتیک نیست از آن استفاده می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها عمدتا در مقابله با بیماری‌های میکروبی استفاده می‌شوند. خود واژه آنتی‌بیوتیک هم از همین کلمه گرفته شده است؛ یعنی ضدمیکروارگانیسم‌هایی که عمدتا باکتری‌ها هستند. برای مثال اکثر سرماخوردگی‌ها ویروسی هستند و آنتی‌بیوتیک‌هایی که به صورت وسیع استفاده می‌شوند هیچ تاثیری روی روند بیماری‌های ویروسی نخواهند گذاشت.

    البته یک طیف محدودی از دارو‌های ضدویروس وجود دارد، اما باور عمومی بر این است که وقتی سرماخوردگی حادث می‌شود باید آنتی‌بیوتیک مصرف کرد. در این شرایط ما می‌گوییم مصرف آنتی‌بیوتیک نادرست است. مشکل مهم‌تری هم وجود دارد و آن هم اینکه معمولا بیمار در اینکه دوز کامل آنتی‌بیوتیک را به مدت لازم مصرف کند به اندازه کافی دقت نمی‌کند. یعنی اگر قرار است دارو را برای یک دوره 7 تا 14 روزه مصرف کند طی 2 یا 3 روز اول که علائم بیماری‌اش فروکش می‌کند مصرف آنتی‌بیوتیک را قطع می‌کند.

    آنتی‌بیوتیک را اینجوری مصرف کنیم

    وقتی جان اطرافیان‌تان را هم به خطر می‌اندازید!

    فروکش کردن علائم بیماری عمدتا در سرماخوردگی‌های ویروسی دیده می‌شود یعنی خود به خود بیماری خوب می‌شود. در هر صورت چه مصرف نابجا باشد و چه بجا، اگر آنتی‌بیوتیک به میزان کم و ناکافی مصرف شود، باعث می‌شود آن میکروارگانیسم از بین نرود و مقاوم شود. در چنین شرایطی دیگر نمی‌توان به راحتی با مصرف آنتی‌بیوتیک این میکروارگانیسم را ازبین برد چراکه نسبت به حمله آنتی‌بیوتیک از خود مقاومت نشان خواهد داد. این میکروارگانیسم بار بعدی که در فرد یا حتی افراد دیگر بیماری ایجاد کند، مقاوم شده و آن آنتی‌بیوتیک کارایی لازم را نخواهد داشت.

    این موضوع نگرانی عمده ما درمورد آنتی‌بیوتیک‌هاست و اینکه سازمان جهانی بهداشت یک سال را به عنوان سال مقابله با مصرف نادرست آنتی‌بیوتیک‌ها نام‌گذاری می‌کند به‌دلیل اهمیت موضوع مقاومت میکروبی است. این موضوع فقط خود فرد را دچار مشکل نمی‌کند بلکه اطرافیان را هم درگیر می‌سازد، یعنی وقتی یک میکروب مقاوم می‌شود اگر به فرد دیگری هم انتقال پیدا کند درمورد آن فرد نیز آنتی‌بیوتیک قبلی را نمی‌توان استفاده کرد.

    درواقع زمانی مشکل حاد می‌شود که بیماری سرپایی نباشد یعنی به هر دلیل بیمار در بیمارستان بستری شود. بیشتر بیمارانی که بستری می‌شوند به‌دلیل وجود عفونت‌های بیمارستانی برای‌شان آنتی‌بیوتیک تجویز می‌شود. در این شرایط وقتی مقاومت به آنتی‌بیوتیک‌ها ایجاد می‌شود دیگر دست پزشک بسته شده و خطر جانی برای بیمار به همراه می‌آورد.

    اگر پشت سر هم دچار عفونت شویم چه‌کار کنیم؟!

    کسانی که به دلایل مختلف به طور مکرر دچار عفونت‌های باکتریایی می‌شوند (باز هم تاکید می‌شود عفونت ویروسی نباشد یعنی با تشخیص پزشک عفونت باکتریایی باشد) برای مثال جراحی لثه انجام می‌دهند و مجبورند آنتی‌بیوتیک بخورند و بعد از مدتی دچار عفونت ادراری می‌شوند، اگر آنتی‌بیوتیک را درست مصرف کنند مشکلی برای‌شان ایجاد نمی‌شود، چون آنتی‌بیوتیکی که روی عفونت لثه تاثیرگذار است با آنتی‌بیوتیکی که برای سیستم عفونت ادراری استفاده می‌شود، متفاوت است.

    درمورد کسانی که دچار عفونت‌های باکتریایی عودشونده می‌شوند و مجبورند به طور مکرر از آنتی‌بیوتیک استفاده کنند قطعا با تشخیص آنتی‌بیوگرام (آزمایش‌های حساسیت دارویی) برای‌شان دارو تجویز می‌شود و آنتی‌بیوتیکی به آن‌ها داده می‌شود که میکروب نسبت به آن حساس باشد و از بین برود. درواقع آنجایی مشکل ایجاد می‌شود که ما با اصرار خودمان در شرایطی که لازم نیست آنتی‌بیوتیک می‌خوریم یا در شرایطی که لازم است آنتی‌بیوتیک‌مان را به طور کامل مصرف نمی‌کنیم.

    بیماری‌های مختلف، آنتی‌بیوتیک‌های مختلف

    آنتی‌بیوتیک فرآورده یا ماده‌ای است که از یک میکروارگانیسم گرفته می‌شود و ارگانیسم‌های دیگر را از بین می‌برد یا مانع فعالیت‌شان می‌شود. آنتی‌بیوتیک‌ها انواع مختلفی دارند که از لحاظ خصوصیات شیمیایی، فیزیکی و بحث داروشناسی با یکدیگر متفاوت هستند. یک گروه آنتی‌بیوتیک‌های وسیع الطیف هستند که در مقابله با انواع وسیع‌تری از میکروارگانیسم‌ها فعالیت می‌کنند و برخی آنتی‌بیوتیک‌ها هم طیف اثرشان محدودتر است.

    وقتی که سرماخوردگی آنتی‌بیوتیک می‌خواهد

    بعضی مواقع برخی بیماری‌های ویروسی وقتی طولانی می‌شوند عفونت باکتریایی روی آن‌ها سوار می‌شود. بیشتر سرماخوردگی‌ها به‌خصوص در فصل زمستان از نوع ویروسی هستند و بیمار می‌تواند با 3 تا 5 روز استراحت و نوشیدن مایعات فراوان بیماری‌اش را رفع کند و نیازی به مصرف آنتی‌بیوتیک نخواهد داشت. اما گاهی اوقات واقعا بیماری باکتریایی است و لازم است آنتی‌بیوتیک مصرف شود. تشخیص نوع بیماری اعم از باکتریایی یا ویروسی از طریق بررسی ترشحات ته حلق و معاینه پزشک صورت می‌گیرد.

    آنتی‌بیوتیک را اینجوری مصرف کنیم

    با آب فراوان بخورید

    نحوه مصرف آنتی‌بیوتیک‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها به‌دلیل مشکلات گوارشی که ایجاد می‌کنند بهتر است بعد از غذا خورده شوند، اما یکسری از آنتی‌بیوتیک‌ها هستند که باید با معده خالی مصرف شوند تا اثرگذاری بیشتری داشته باشند. برخی آنتی‌بیوتیک‌ها هم با مصرف برخی مواد غذایی تداخل دارند. طیف آنتی‌بیوتیک‌ها بسیار وسیع است و بیماران باید نحوه مصرف آن‌ها را از پزشک یا داروسازشان سؤال کنند. بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها بهتر است با شیر، آبمیوه، چای و نوشابه مصرف نشوند. مصرف همزمان شیر با برخی آنتی‌بیوتیک‌ها، اثرگذاری‌شان را کاهش می‌دهد، بهتر است آنتی‌بیوتیک همراه با آب فراوان مصرف شوند.

    با آنتی‌بیوتیک ویتامین بخوریم؟

    آنتی‌بیوتیک‌ها معمولا در فلور طبیعی دستگاه گوارش تغییر ایجاد می‌کنند، به همین دلیل بسیاری از افراد وقتی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند دچار مشکلات معده و روده‌ای، اسهال و ... می‌شوند (به‌خصوص در مورد کودکان). طبیعی است که وقتی دارویی را مصرف می‌کنیم فقط روی سلول هدف و میکروارگانیسم موردنظر اثر نمی‌گذارد و ممکن است بقیه بدن را هم دستخوش تغییرات و عوارض خود کند.

    از آنجایی که جذب بیشتر ویتامین‌ها از طریق دستگاه گوارش انجام می‌شود باور بر این است که در زمان مصرف آنتی‌بیوتیک می‌توان با استفاده از ویتامین‌های طبیعی که به وفور در اطراف‌مان وجود دارد یا مولتی ویتامین‌ها این نقص را در کسانی که طولانی‌مدت آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند، جبران کرد.

    مصرف محصولات پروبیوتیک هم بی‌تاثیر نیست، اما به هرحال تاثیر آنتی‌بیوتیک کوتاه‌مدت است یعنی فرد برای یک دوره محدودی آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کند. حال این دوره ممکن است در یک شرایط خاص مثلا 3 هفته باشد. حتی در کسانی که عفونت مکرر دارند و مادام دارو مصرف می‌کنند نوعی تطابق بین میکروب‌های طبیعی دستگاه گوارش و آنتی‌بیوتیکی که مصرف می‌کنند، پیش می‌آید. یکی از باور‌های اشتباه، ایجاد مشکلات قلبی براثر مصرف آنتی‌بیوتیک است. در این مورد باید بدانید مصرف آنتی‌بیوتیک روی قلب تاثیری نمی‌گذارد و عمده مشکلی که ایجاد می‌کند همان مقاومت میکروبی است.


راهکار برای رهایی از حس یکنواختی


 

  • راهکار برای رهایی از حس یکنواختی
    آفتاب‌‌نیوز :

    زهرا امام روانشناس و مشاور خانواده درباره تغییرات در زندگی و دوری از یکنواختی اظهار کرد: اگر در زندگی حالت یکنواختی ایجاد شود، شخص انگیزه‌های لازم را از دست می‌دهد، و در خلق وخوی وی مشکلاتی مانند بی حوصلگی، غم واندوه، افسردگی و... ایجاد می‌شود.

    او درباره راهکار برای رهایی از این حس یکنواختی، گفت: سعی کنید در زندگی همواره خود واقعیتان باشید، فعالیت‌هایی را برای خود در طول هفته داشته باشید تا احساس شادی داشته باشید و رژیم غذایی مناسبی داشته باشید.

    راهکار برای رهایی از حس یکنواختی

    امام با بیان اینکه از افرادی که انرژی منفی می‌دهند پرهیز کنید، ادامه داد: هدف‌هایی دست یافتنی برای خود در زندگی داشته باشید، قدردان آدم‌ها باشید، حتما برای خود برنامه داشته باشید و از سرگرمی‌های کوچک لذت ببرید.

    این روانشناس کاهش وابستگی به افراد را از راهکار برای رهایی از این حس یکنواختی دانست و گفت: موسیقی گوش دهید، با خودتان مهربانتر باشید، بالغانه رفتار کنید و اجتماعی باشید.

    او افزود: دایره دوستی خود را محکم‌تر کنید، استقلال در زندگی داشته باشید و هویت جداگانه خود راحفظ کنید همچنین همواره سعی کنید شادی در خودتان بوجود آورید.


محققان ادعا می‌کنند؛ شناسایی رژیم غذایی پیشگیری از آلزایمر


 

  • محققان ادعا می‌کنند؛ شناسایی رژیم غذایی پیشگیری از آلزایمر

    به گزارش خبرنگار مهر، محققان دانشگاه راش شیکاگو رژیم غذایی موسوم به MIND را طراحی کرده‌اند که مخفف «مداخله رژیم غذایی مدیترانه‌ای-DASH در تاخیر فساد عصبی» است.

    رژیم غذایی MIND تلفیقی از دو رژیم غذایی دوستدار قلب است که هر دو در کاهش خطر فشارخون بالا، دیابت، حمله قلبی و سکته تاثیر دارند.

    محققان در مطالعات اولیه دریافتند رژیم غذایی MIND موجب کاهش 53 درصدی بیماری آلزایمر در شرکت کنندگانی شد که به شدت در معرض ابتلا به این بیماری بودند.

    مطالعات نشان داد هر چقدر شروع پیروی از این رژیم غذایی زودتر باشد، ریسک ابتلا به آلزایمر کمتر خواهد بود.

    طبق این رژیم غذایی خوردن سبزیجات پهن برگ، مغزی‌جات آجیلی، بلوبری یا توت فرنگی، لوبیا، غلات کامل، ماهی، مرغ و روغن زیتون توصیه می‌شود.

    در این رژیم غذایی محدود کردن مصرف گوشت قرمز، کره و مارگارین کمتر از یک قاشق چای‌خوری در روز، پنیر، شیرینی جات، موادغذایی سرخ شده یا فست فود به میزان یک وعده در کل هفته وجود دارد.

    طریقه رژیم غذایی MIND بدین شیوه است:

    - مصرف حداقل سه وعده غلات کامل، سالاد و یک نوع سبزی دیگر در روز.

    - خوردن مغزی‌جات آجیلی به عنوان میان وعده در اکثر روزها.

    - لوبیا یک روز درمیان.

    - مرغ و انواع توت ها حداقل دو بار در هفته.

    - ماهی حداقل یک بار در هفته.


آیا نوشیدن 3 لیوان قهوه باعث میگرن می‌شود؟


 

  • آیا نوشیدن 3 لیوان قهوه باعث میگرن می‌شود؟

    حدود 10% مردم جهان به میگرن مبتلا هستند و این احتمال در زنان بیشتر از مردان است و نوشیدن مقدار زیادی کافئین می‌تواند باعث افزایش احتمال حملات میگرنی شود. تحقیقات جدید نشان می‌دهد مصرف بیش از 3 لیوان نوشیدنی‌های کافئین دار در روز منجر به میگرن در همان روز یا روز بد می‌شود. به گفته مدیر تیم تحقیقاتی Elizabeth Mostofsky، براساس تحقیقات نوشیدن یک یا دو لیوان قهوه باعث ایجاد میگرن نشد اما مقادیر بیش از آن باعث بروز در همان روز یا روز بعد گردید.
    اما کافئین آنطور که به نظر می‌رسد بد نیست، این ماده در کاهش خطر ابتلا به سرطان و زندگی طولانی بسیار موثر است. 

    میگرن‌های دنباله‌دار زمانی رخ می‌دهد که فرد در هر ماه  حدود 14 روز آن را سردرد دارد. افرادی که در این تحقیق شرکت کردند روزی دوبار و به مدت 6 هفته دفترچه‌ای را کامل کردند که شامل مصرف نوشیدنی‌ها، سبک زندگی و زمان و مشخصات حملات میگرنی بود. سپس محققین احتمال حملات میگرنی را در روزهایی که نوشیدنی کافئین دار می‌نوشند با روزهایی که نمی‌نوشند مقایسه کردند. نتایج بدست آمده نشان داد افرادی که 3 وعده یا بیشتر در روز کافئین مصرف کردند دچار حملات میگرنی شدند. 

    آیا کافئین علاوه بر ایجاد میگرن می‌تواند آن را درمان کند؟

    هنگامی که به دلیل انبساط و گشادی رگ‌ها در مغز (پدیده‌ای به نام Vasodilation) سردرد ایجاد می‌شود، کافئین با انقباض و کاهش تورم این عروق می‌تواند به فرد بسیار کمک کند. همچنین برای تسکین سریع میگرن‌های شدید از کافئین تزریقی (وریدی) در اورژانس‌ها استفاده می‌شود. همچنین می‌تواند اثربخشی برخی از داروها مانند ایبوپروفن، آسپرین و استامینوفن را افزایش دهد و مدت طولانی‌تری درد را تسکین بخشد. 

    به گفته Mostofsky نوشیدن قهوه و نوشیدنی‌های کافئین دار 3 وعده در روز تنها احتمال میگرن را افزایش می‌دهد و به طور مستقیم باعث ایجاد آن نمی‌شود.

    healthline

    2121


.: Weblog Themes By Pichak :.