سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گلچین مطالب اینترنتی
 
قالب وبلاگ
آخرین مطالب

نام ایرانی

منتظر به دنیا آمدن اولین فرزندمان بودیم. خواستیم قبل از هر چیز اسمی برایش انتخاب کنیم بنابراین چندتایی اسم دختر و پسر را با هماهنگی همسرم مشخص کردیم و تصمیم گرفتیم یکی از آنها را بعد از تولد نهایی کنیم. در انتخاب این نام ها سعی کردیم حتما اسم ایرانی استفاده کنیم یعنی نام هایی که در چهارچوب محدوده جغرافیای کشورمان باشد. البته کمی مشکل بود وقتی دقیق تر به اسامی متداول نگاه می کردیم بعضاً ریشه غیر ایرانی داشتند و یا اسم های خارجی بودند که از چند دهه پیش مورد نظر بعضی از خانواده های ایرانی قرار گرفته بود نظر ما را تامین نمی‌کرد به هر حال نظر به اهمیت موضوع باید نامی برگزیده می شد که فرزندمان از داشتن آن نام احساس خوشحالی و غرور کند.

baby-name.jpg

انتخاب اسم در گذشته

در این رابطه یادم آمد که در دوران تحصیل در مدرسه بعضا اسم بچه های کلاس چنان نامتعارف بود که در زمان حضور و غیاب توسط معلم موجب خنده دانش آموزان و ناراحتی افراد مذکور می‌شد. که البته معلمین و اساتید هم کم مقصر نبودند. مثلا در دوران دانشگاه نام یکی از دختران فرانک بود و استاد دانشگاه نام دختر را به تمسخر Frank صدا میزد و سبب شرمساری آن دختر می شد. چه برسد نام هایی که بعضا به سبب بی دقتی پدر مادر ها در نامگذاری اسامی مناسبی نبودند و همواره سبب ناراحتی شخص می شدند. شنیده ایم هم که تغییر اسم پروسه ای زمان بر، هزینه بر و بعضا غیر ممکن است چون شرایط مشکلی دارد.

بدون شک این مطلب برای دختران از اهمیت بیشتری برخوردار است. چرا که روحیه لطیف تری دارند و اسم با مفهوم بد یا مغایر عرف جامعه، سبب سرخوردگی و چه بسا افسردگی شان می شوند. در چند دهه گذشته در بسیاری از شهرهای ایران به دلیل کم سوادی افراد انتخاب اسامی برای فرزندان بر اساس ذهنیات و فرهنگ غالب جامعه صورت می گرفت. آنطور که باید به انتخاب اسم دقت نمی شد.  ولی افراد تحصیل کرده یا افراد بلند پایه که به لحاظ شغلی از مراکز مهم دولتی به شهرهای مختلف اعزام و بعضاً برای همیشه در محل خدمت جدید ماندگار می‌شدند، فرهنگ جدیدی را منتقل می کردند که مورد پذیرش افراد بومی واقع می‌شد و این جریان در انتخاب نام برای فرزندانشان نیز تاثیر بسزایی داشت.

name-farsi.jpg

انتخاب اسم جدید

خوشبختانه فناوری های جدید نیز یکی از مهمترین راه های رسیدن به هدف یعنی انتخاب نام مورد نظر برای ما بود. با جستجو در اینترنت به سایتی برخوردیم به اسم «نام فارسی» که در آن اطلاعات کامل در مورد اسامی فارسی، کردی، لری، ترکی و سایر ریشه ها و معانی آنها، مشاوره در خصوص انتخاب نام، اسامی جدید و معانی آنها وجود داشت. خیلی جالب است که خیلی نام های اصیل ایرانی هستند که خیلی ها با آن آشنایی ندارند و مشاوره اسم نام فارسی به ما پیشنهاد دادند و با کمک ایشان اسم دلخواهمان را انتخاب کردیم و بسیار راضی از این انتخاب در انتظار تولد کودک مان هستیم. پیشنهاد می کنم اینستاگرام نام فارسی را نیز ببینید. پیجی که شامل طراحی زیبای نام های ایرانی به همراه معنی اسم ها است.


.: Weblog Themes By Pichak :.